C-mine Crib brengt ondernemers en studenten UCLL samen tijdens eerste Inside Out Day [Perstekst]
Ondernemers en studenten dagen elkaar creatief en innovatief uit op de Inside Out Day
Nieuw initiatief prikkelt innovatief en creatief ondernemerschap
GENK – Op dinsdag 25 april bracht C-mine Crib te Genk haar creatieve ondernemers samen met 50 eerstejaarsstudenten van Hogeschool UCLL voor de eerste editie van de ‘Inside Out Day’. Daarbij werden studenten van het UCLL-keuzetraject Creative Media Management letterlijk uit hun klaslokaal en uit hun comfortzone getrokken. De studenten kregen niet alleen een unieke blik achter de schermen van de Genkse incubator, ze werden ook uitgedaagd om samen met de community van creatieve ondernemers kritisch na te denken over de toekomst. Ook de ondernemers zelf werden voor de leeuwen gegooid. Vier bewoners van C-mine Crib pitchten hun bedrijf aan de studenten, waarop de kritische jongelui een spervuur aan vragen mochten openen. Een verfrissende douche dus, voor zowel de studenten als ondernemers.
Het zit goed met de toekomst van het Limburgse ondernemerschap, zo blijkt uit de eerste editie van de Inside Out Day in C-mine Crib. 50 UCLL-studenten van ‘Creative Media Management’ kwamen over de vloer voor een unieke blik achter de schermen van de Genkse ondernemershub C-mine Crib, waar creatieve ondernemers thuis zijn. Ook die laatsten tankten heel wat inspiratie en inzicht tijdens het bezoek van de studenten.
Van idee tot tastbaar product
“We spelen met C-mine Crib een voortrekkersrol in het ombuigen van zakelijke opportuniteiten naar creatieve successen. Daarbij is talentontwikkeling cruciaal,” stelt Marijke Steegen, manager Creatieve Economie van C-mine Crib. “Zo ontstond het idee om een dag te organiseren waarbij zowel onze ‘cribbers’ als studenten uit een creatieve richting elkaar uitdagen op creatief én innovatief vlak. C-mine Crib is de perfecte setting want hier worden mooie ideeën effectief omgezet naar tastbare producten: in audio, digital development, fotografie, grafiek, marketing, new (mix) media en productdesign. Ideaal voor de studenten om dit eens in het echt – en vanop de eerste rij – te beleven. Maar ook ideaal voor de bedrijven, want de studenten werpen van hun kant een verfrissende en kritische blik op de bedrijven, producten en concepten, wat leidt tot nieuwe inzichten.”
Gelijkgestemde zielen
C-mine Crib sloeg voor de eerste editie van deze Inside Out Day de handen in elkaar met UCLL, meer bepaald met de studenten uit het UCLL-keuzetraject Creative Media Management. Dat traject nam dit academiejaar een vliegende start met meer dan 150 studenten in Leuven en Limburg. “De samenwerking met C-mine Crib verliep even vlot”, aldus Eva Vanspauwen, opleidingsverantwoordelijke bedrijfsmanagement van UCLL. “Onze studenten volgen deze opleiding om uit hun comfortzone de toekomst in te stappen, steeds met een strategisch plan in het achterhoofd en met oog op innovatie. Met deze Inside Out Day op C-mine Crib maken studenten van dichtbij kennis met ondernemingen waar datzelfde streven naar innovatie, strategie en durf heerst.”