Eerstejaarsstudenten communicatie aan de Hogeschool PXL werden ondergedompeld in onze snel groeiende communicatiewereld. Deze dag stond in het teken van het ontdekken van trends en het opdoen van waardevolle kennis. Inspirerende bedrijven deelden hun expertise.
Hervé Van de Weyer, opleidingshoofd Communicatie PXL
Hervé spreekt met veel fierheid over de opleiding communicatie en geeft het woord aan een derdejaarsstudent, die haar ervaringen binnen de opleiding deelt.
Joris Reubsaet, Search & Social Director Space
Joris benadrukt het belang van data en ‘people centricity’, waarbij de klant de beslissingen maakt. Traditionele methoden van adverteren via televisie zijn volgens hem achterhaald. Anno 2024 gaat het erom om te ontdekken waar de doelgroep zich bevindt en dat medium te gebruiken voor gerichte advertenties. Zo schakelde Space influencers uit de game-sector in en ontwikkelde zij een minigame voor gamers om een nieuw parfum van Paco Rabanne te lanceren voor een jongere doelgroep.
“De toekomst ligt in data-analyse.” (Joris, Space)
Katherina Kitsinis, Brand Strategist en eigenaar Kinisi
Katherina spreekt over vijf belangrijke communicatietrends zoals cross-generation (waarbij een doelgroep uit verschillende generaties bestaat), diepgang boven scrollen (waarbij de voorkeur van mensen ligt bij diepgaande content in plaats van bij korte, oppervlakkige filmpjes), het gebruik van data om gepersonaliseerde aanbiedingen te doen, en de kracht van influencers. Sterker nog, de kracht van employee influencers; interne medewerkers die het bedrijf promoten komen authentieker over dan externe influencers.
Frederik Cuyvers, Senior Strateeg Impuls Communicatie
Frederik vertelt over employer branding en de verwachtingen van de huidige generatie werknemers. Zo is een traditionele 9-tot-5-baan voor veel mensen verleden tijd, en durft de huidige generatie sneller te wisselen van baan bij ontevredenheid. Dit nieuw gegeven daagt de werkgevers uit om een aantrekkelijke werkomgeving te creëren. Frederik ondersteept dat bedrijven authentiek moeten blijven en hun beloftes moeten nakomen.
Wouter Dorissen, creatief directeur bij marketing- en reclamebureau YUNGO
YUNGO onderscheidt zich door disruptief te zijn; ze kijken naar wat andere marketingbureaus doen en kiezen bewust voor het tegenovergestelde. Wouter benadrukte dat het belangrijk is om buiten de gebaande paden te denken. Zo haalden ze het nieuws met een opvallende actie, waarbij ze allen in het paars gekleed gingen en een lijkwagen huurden om “marketing te begraven”.
“Opvallen als bedrijf is cruciaal in deze snel veranderende wereld.” (Yungo)
Daan De Clerck, communicatiedeskundige Toerisme & Evenementen Stad Genk
Daan neemt ons mee in de wereld van de Genkse communicatiewereld. Hij en zijn team organiseren evenementen zoals Genk On Stage en de O-parade. Voor promotie van deze evenementen gebruiken ze hun stadsmagazine, spandoeken, website en werfdoeken. Ze adverteren ook met affiches door heel Vlaanderen, billboards, bushokjes en bestickerde bussen tussen Genk en Hasselt.
Kenza Ameloot, Miss België 2024
Kenza stelt zich zeer authentiek en kwetsbaar op. Ze vertelt over haar moeilijke jeugd met o.a. pesterijen vanwege haar huidskleur en benadrukt het belang van aandacht voor de mentale gezondheid van kinderen. Kenza’s missie is om samen te werken met scholen, inclusief hogescholen, om studenten de kans te geven om met kinderen in gesprek te gaan. Ze wil meer ruimte creëren om naar kinderen te luisteren en dieper in te gaan om hun noden en behoeften.
Hogeschool PXL en C-mine Crib blikken terug op een inspirerende en waardevolle dag. Ze hopen dat de studenten voldoende geprikkeld zijn om hun studie met beide handen vast te pakken en met veel enthousiasme onze toekomstige communicatiespecialisten zullen zijn.